(Az N=28 felcserélődési sziget határának meghatározása a 39,41Si atommagok spektroszkópiájával)

Dóra Sohlera, S. Grévyb,c, Zsolt Dombrádia, O. Sorlinb, L. Gaudefroyd, B. Bastinb, N.L. Achourie, J.C. Angéliquee, F. Azaiezf, D. Baiboroding, R. Borceah, C. Bourgeoisf, A. Butah, A. Burgeri,j, L. Caceresb, R. Chapmank, J.C. Dalouzyb, Z. Dlouhyg, A. Drouardi, Zoltán Elekesa, S. Franchoof, S. Iacobh, István Kutia, B. Laurente, M. Lazarh, X. Liangk, E. Liénarde, S.M. Lukyanovl, J. Mrazekg, L. Nalpasi, F. Negoitah, F. Nowackim, N.A. Orre, Yu.E. Penionzkhevitchl, Zs. Podolyákn, F. Pougheonf, A. Poveso, P. Roussel-Chomazb, M. Stanoiuh, I. Stefanf, M.G. St-Laurentb

a Institute of Nuclear Research, H-4001 Debrecen, Pf. 51, Hungary
b GANIL, CEA/DSM-CNRS/IN2P3, BP 55027, F-14076 Caen Cedex 5, France
c Centres d'Etudes Nucléaires de Bordeaux Gradignan, Université Bordeaux 1, UMR 5797 CNRS/IN2P3, F-33175 Gradignan Cedex, France
d CEA/DAM, DIF, Bruyeres-le-Chatel, F-91297 Arpajon Cedex, France
e LPC, ENSICAEN et Université de Caen, IN2P3/CNRS, F-14050 Caen cedex, France
f Institut de Physique Nucleaire, IN2P3-CNRS, F-91406 Orsay cedex, France
g Nuclear Physics Institute, AS CR, CZ-25068 Rez, Czech Republic
h Institute of Atomic Physics, IFIN-HH, Bucharest-Magurele, P.O. Box MG6, Romania
i CEA Saclay, DAPNIA/SphN, F-91191 Gif-sur-Yvette Cedex, France
j Helmholtz-Institut fur Strahlen- und Kernphysik, Universitat Bonn, Nussallee 14-16, D-53115 Bonn, Germany
k SUPA, School of Engineering, University of the West of Scotland, Paisley PA1 2BE, United Kingdom
l FLNR, JINR, 141980 Dubna, Moscow region, Russia
m IPHC, Université de Strasbourg, IN2P3/CNRS, BP28, F-67037 Strasbourg Cedex, France
n University of Surrey, GU2 7XH, United Kingdom
o Departamento de Física Teórica e IFT-UAM/CSIC, Universidad Autónoma de Madrid, E-28049 Madrid, Spain

Közelítve a nukleon-elhullatási vonalakhoz az atommagokban a proton-neutron arány jelentősen eltolódik a stabilitási völgyben megszokotthoz képest és ennek következtében számos új jelenség bukkan fel. A stabilitási völgy közelében a speciális, úgynevezett mágikus számú protont vagy neutront (N vagy Z=8, 20, 28, 50, 82, ...) tartalmazó atommagok különösen stabil szerkezettel és gömbölyű alakkal rendelkeznek, ami az atomi elektronokhoz hasonlóan a nukleonok zárt héjakba rendeződésével hozható kapcsolatba. A mágikus számok felfedezése nagyban elősegítette az atommagok szerkezetének megértését és mérföldkövet jelentett a további elméleti leírások kidolgozásánál.

Az elmúlt években kapott kísérleti eredmények azt mutatták, hogy a héjzáródásokat jellemző nagy energiaközök csökkennek, vagyis a mágikus számok elcsúsznak a neutron-elhullatási vonalhoz közeledve: az N=8 héjzáródás eltűnik Z=2 protonszámnál, míg az N=20 héjköz jelentősen csökken Z=8-nál. Az energiaközök módosulásának egyik következménye, hogy a korábban mágikusnak hitt proton- és neutronszámú atommagokban az első gerjesztett állapot energiája csökken, valamint az ehhez az állapothoz kapcsolódó átmeneti valószínűség értéke nő. A szomszédságukban elhelyezkedő páratlan tömegszámú (páratlan protont vagy páratlan neutront tartalmazó) atommagokban intruder, a héjzáródás feletti héjból lesüllyedő, más belső szerkezettel rendelkező állapotok jelennek meg. Ezek mögött a szerkezeti változások mögött az atommag deformálódása húzódhat meg.

Az alacsonyabb neutronszámokhoz kapcsolódó héjzáródások eróziójának felfedezése után az érdeklődés az N=28 mágikus neutronszám felé fordult. A kétszer mágikus, Z=20 proton- és N=28 neutronszámú 48Ca zárt héjú, gömbölyű atommagként viselkedik. Továbbra is nyitott kérdés maradt viszont, hogy az N=28 neutron-vonalon haladva a kisebb tömegszámú, vagyis az extrémebb proton-neutron arányú atommagok felé, vajon az N=28 héjzáródás is gyengül a többi héjzáródáshoz hasonlóan, vagy sem. A probléma tisztázására az N=28 vonal környékén elhelyezkedő atommagok szerkezetét vizsgáltuk gamma-spektroszkópiai eszközökkel egy nemzetközi kollaboráció keretében. A szükséges kísérleteket Franciaországban a GANIL gyorsító berendezése mellett végeztük radioaktív részecskenyalábokon komplex detektorrendszereket használva.

Jelen munkában az N=28 neutron- és Z=14 proton-(al)héjzáródás közelében elhelyezkedő páratlan neutronszámú 39Si és 41Si izotópok szerkezetét vizsgáltuk. Radioaktív nyalábokon végzett nukleon-kilökéssel végbemenő atommag-folyamatokban kapott adatokat elemezve alacsonyan fekvő intruder állapotokat találtunk ezekben az atommagokban. Az intruder állapotok megjelenésének oka, hogy sem az N=28, sem a Z=14 héjzáródás nem oszcillátor héjzáródás, emiatt a héjközökön keresztül történő gerjesztések könnyen deformálják az atommagot a proton-neutron kvadrupól-kvadrupól kölcsönhatás révén. A neutron- és a proton-héjközökön keresztüli gerjesztések indukálják, erősítik egymást, jelentősen gyengítve az N=28 héjzáródás hatását Z=14-nél.