(Protonokkal történő besugárzás hatására kialakuló törésmutató mélységi profil és annak relaxációja poli(dimeti-sziloxánban))

a Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences, P.O. Box 51, H-4001 Debrecen, Hungary
b Department of Optics and Quantum Electronics, University of Szeged, P.O. Box 406, H-6701 Szeged, Hungary
c Research Group on Laser Physics of the Hungarian Academy of Sciences, P.O. Box 406, H-6701 Szeged, Hungary

A poli(dimetil-sziloxán) (PDMS) egy rendkívül sokoldalúan felhasználható, széles körben alkalmazott, szilícium bázisú polimer. Kémiailag közömbös, nem toxikus, kémiai vagy fizikai kezeléssel biokompatibilissé tehető, ezért a gyógyászatban széles körben használatos. Mivel a vulkanizálódott PDMS optikailag tiszta és alacsony terjedési veszteség jellemzi, ezért jó választás optikai hullámvezetők, mikrolencsék létrehozására.

A PDMS a litográfiás eljárásokban ismert és alkalmazott polimer. Leginkább más anyagokban kialakított struktúrák sokszorosítására, többek között mikrocsatornákat tartalmazó chiplaborok (lab-on-a-chip eszközök), mikrobélyegzők, stb. kiöntésére használják. Habár a PDMS sokoldalúan felhasználható, különböző litográfiás technikákban sugárérzékeny anyagként (reziszt) történő alkalmazása még igen újkeletű.

Ebben a munkában a PDMS-ben nagyenergiájú (2MeV) protonnyaláb hatására a protonok behatolási mélysége mentén megváltozó optikai tulajdonságok vizsgálatával foglalkoztunk. Meghatároztuk a kialakuló törésmutató profilt a mélység függvényében, a terjedési veszteséget a mélység függvényében, és vizsgáltuk a létrehozott törésmutató profil időbeli változását. A vizsgálat eredményei például az ionnyalábokkal létrehozott optikai alkalmazások, (pl. hullámvezetők) létrehozásának területén nagy jelentőséggel bírnak.

A vizsgálatokhoz PDMS mintákat különböző energiájú protonokkal sugároztunk be, így a minták felületén különböző energiaveszteségek voltak elérhetőek. Ezek alapján a mintákat a 2 MeV energiájú protonok energiaveszteségeinek megfelelően különböző mélységekhez rendeltük hozzá. A minták törésmutatójának megváltozását spektroszkópiai ellipszometria módszer segítségével több hullámhosszon vizsgáltuk.

Az mérések során azt tapasztaltuk, hogy a besugárzott PDMS-ben jelentős törésmutató növekedés következett be. A mintafelszíntől a kb. 60 m mélységig terjedő tartományban 0,03-0,04, a 65 m alatti térfogatban 0,04-0,06 volt a törésmutató változás, de a protonok maximális energiaveszteségének helyén (a Bragg-csúcsban, ami a felszín alatt 83 m mélységben található) 0,09 is előfordul. Más, litográfiában elterjedt rezisztekben (pl. PMMA) mért értékekhez képest ez igen jelentős változás. Kimutattunk továbbá, hogy a terjedési veszteség a növekvő energiaveszteség hatására kis mértékben növekszik, és jól látható mélységfüggést mutat. A kialakult törésmutató profil időbeli változásának vizsgálata megmutatta, hogy a törésmutató profil a relaxációs folyamatok következtében kissé elmosódott, de a törésmutató változás nagyságrendje a vizsgált időtartam alatt nem változott.

A vizsgálat eredményei alapján PDMS hordozóban fókuszált proton mikronyalábbal optikai hullámvezetőt hoztunk létre, mely működését a cikkben szintén bemutattuk.