(Sekély földalatti gyorsító helyszínek nukleáris asztrofizika számára:
Elég alacsony a háttér?)

T. Szücs1,2, D. Bemmerer2, T. Cowan2,3, D. Degering4, Z. Elekes1,2, Zs. Fülöp1, Gy. Gyürky1, A. Junghans2, M. Köhler4, M. Marta2, R. Schwengner2, A. Wagner2, and K. Zuber3

1 Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences (ATOMKI), Debrecen, Hungary
2 Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR), Dresden, Germany
3 Technische Universität Dresden, Dresden, Germany
4 Verein für Kernverfahrenstechnik und Analytik Rossendorf (VKTA), Dresden, Germany

Nem robbanásos asztrofizikai környezetben lejátszódó töltöttrészecske-reakciók sebességének megbecsléséhez a reakció hatáskeresztmetszetét mélyen a Coulomb gát alatt kell mérni. Ezeken az energiákon a hatáskeresztmetszet nagyon alacsony, így a kísérleti beütésszám ráta nagy részét földfelszínen a kozmikus sugárzás adja. A probléma megoldását mély földalatti laborokban való kísérletezés jelenti (> 1000 m sziklaréteg alatt).
Ebben a cikkben egy kombinált lehetőséget vázolunk, ami egy sekély földalatti labor és a még jelen lévő kozmikus müonok ellen egy aktív árnyékolás alkalmazását mutatja be. Ez a mély földalatti laborban tapasztalat háttérszinthez hasonlót eredményez.

A laboratóriumi háttér méréseinket a földfelszínen és különböző mélységű földalatti laborokban végeztük. A sekély földalatti (47 m mély) helyszín a drezdai Felsenkeller labor Németországban, míg a mély földalatti (1300 m mély) helyszín a Gran Sasso laboratórium volt Olaszországban. Ugyanazokat a detektorokat szállítottuk egymás után minden helyszínre, hogy elkerüljük a laboratóriummal össze nem függő hatásokat. Két aktív árnyékolással ellátott detektort használtunk. Először egy nagytisztaságú germánium Clover detektort, a hozzá tartozó bizmut germanát oxid (BGO) árnyékolással, ami müon vétóként is funkcionál. A másik detektor egy lantán bromid (LaBr3) egy nagy BGO antimüon árnyékolásba helyezve.

A beütésszám ráta a sekély földalatti helyszínen csupán 2,4-szeresnek adódott a mély földalattihoz viszonyítva, a vétózott spektrumokat tekintve, a magas energiás tartományban (3-8 MeV). A háttér adatokat figyelembe véve kiszámoltuk néhány asztrofizikai szempontból fontos magreakció mérésének megvalósíthatóságát egy, a Clover detektorral korábban már hasonló in-beam hatáskeresztmetszet méréshez alkalmazott elrendezésben.

Megmutattuk, hogy az említett kísérletek közül egyik sem végezhető el a földfelszínen. Annak köszönhetően, hogy a nukleáris asztrofizikai kísérletek alacsony, de nem extrém alacsony hátteret igényelnek, bebizonyítottuk, hogy már egy sekély földalatti helyszín is kielégítő hátteret szolgáltat számos in-beam γ-spektroszkópiai kísérlethez, ha aktív árnyékolást is használunk. Mivel a sekély földalatti laborok sokkal könnyebben hozzáférhetők, mint a mély földalattiak, ez a felfedezés megadja a lehetőséget a nukleáris asztrofizikai hatáskeresztmetszet mérések intenzívebb kutatásának.

Eredményünk az újság címlapjára került.
A borítón látható a Clover detektor sematikus rajza (oldal és elöl nézet),
valamint a mért laboratóriumi háttér spektrumok.