2012. április 13.

Phys. Rev. Lett. 108, 030403 (2012)

Quantum Nonlocality Does Not Imply Entanglement Distillability

(Nemlokalitás nem jelent desztillálható összefonódottságot)

Tamás Vértesi1 and Nicolas Brunner2

1 Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences (Atomki), Debrecen, Hungary
2 H.H. Wills Physics Laboratory, University of Bristol, United Kingdom

Összefonódottság során a többrészecskés kvantumrendszer teljes állapota nem írható fel egyedül a részrendszerek állapotainak ismeretében. Az összefont állapotok furcsa jelenségeket eredményeznek. Ha például mérést végzünk egy összefont részecskepár egyik tagján, ezen mérés azonnali befolyással van a másik részecske állapotára, függetlenül attól, hogy milyen távol helyezkednek el egymástól.

Az összefonódottság egy még erősebb elválaszthatatlansághoz is vezethet, amit nemlokalitásnak hívunk, és azt fejezi ki, hogy a kvantumrészecskék nagy távolságokban is képesek összehangoltan működni, olyan mértékben, ami semmilyen klasszikus fizikai mechanizmussal nem valósítható meg.

A nemlokalitás jelensége nem idézhető elő összefonódottság nélkül, vagyis szükséges feltétele, hogy az egyes részrendszerek összefont állapotban legyenek. Azonban nem elégséges; vagyis léteznek olyan, viszonylag erősen összefont állapotok, amelyek bizonyíthatóan nem kelthetnek nemlokalitást. Ez a nem-szimmetrikus viszony régóta foglalkoztatja a kutatókat, és egyben a terület egyik fő kihívása. A jelen munka ezen rejtély megoldása felé tesz lépést.

Konkrétan egy olyan háromrészű rendszert vettünk, amely csak egy nagyon gyenge formáját mutatja az összefonódottságnak, úgynevezett nem-desztillálhatóan összefont állapottal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy az A-B-C rendszer bármely kétrészű osztása esetén (A|BC, B|AC, C|AB) semmilyen összefonódottság nem nyerhető ki a rendszerből. Azonban, ezen állapottal és jól megválasztott mérések segítségével sikerült egy bizonyos Bell-egyenlőtlenséget sérteni, ami viszont azt jelenti, hogy az állapot nemlokális. Ezen eredmény minden eddigi eredménnyel szemben áll, ugyanis ez az első eset, hogy nem-desztillálható állapottal sikerült Bell-egyenlőtlenséget sérteni.

A mostani munka a három és többrészű esetben megcáfolja a kvantum információ elmélet egyik megalapozójának, Asher Peresnek 1999-es sejtését. Azonban továbbra is nyitott kérdés maradt, hogy kétrészű esetben vajon a sejtés igaz-e.

2012. március 14.
Identification and chemical characterization of particulate matter from wave soldering processes at a printed circuit board manufacturing company

Journal of Hazardous Materials 203 (2012) 308-316.
Z. Szoboszlai1, Zs. Kertész1, Z. Szikszai1, A. Angyal1, E. Furu1, Zs. Török1, L. Daróczi2