2012. május 29.

Nucl. Instr. and Meth. B 280 (2012) 45-73

Investigation of activation cross-sections of proton induced nuclear reactions on natMo up to 40 MeV: New data and evaluation

(Protonokkal kiváltott magreakciók hatáskeresztmetszeteinek vizsgálata természetes molibdénen 40 MeV-ig: Új adatok és értékelés)

F. Tárkányi1, F. Ditrói1, A. Hermanne2, S. Takács1, A.V. Ignatyuk3

1 Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences (Atomki), Debrecen, Hungary
2 Cyclotron Laboratory, Vrije Universiteit Brussel (VUB), Laarbeeklaan 103, 1090 Brussels, Belgium 3 Institute of Physics and Power Engineering (IPPE), Obninsk 249020, Russia

Töltött részecskékkel gerjesztett magreakciók hatáskeresztmetszetének fémeken történő szisztematikus vizsgálata keretében protonokkal kiváltott magreakciók hatáskeresztmetszetét határoztuk meg természetes molibdénen aktivációs módszerrel különböző alkalmazások számára és az elmélettel való összehasonlítás céljából.

A molibdén aktivációs hatáskeresztmetszet adatai fontosak számos alkalmazási területen. A nukleáris medicina a sejtfunkciókon és fiziológián alapul, kiegészítve más diagnosztikai módszereket, amelyek a szövetek anatómiájának fizikai változását észlelik (MRI, CT). A 99mTc szerepe az alapvető nukleáris medicinában jól ismert. A vizsgálatok 80-85%-a ezt az izotópot használja. A 99mTc előállításának jelenleg használatos maghasadáson alapuló módszerénél az utóbbi időben nehézségek merültek fel a megfelelő és megbízható ellátás terén. A kieső termelési kapacitás pótlására a 100Mo-on protonokkal gerjesztett magreakciókban előállított 99mTc alkalmazása alternatíváját jelenthet. A protonokkal keltett magreakciók hatáskeresztmetszetének ismerete molibdénen fontos más alkalmazások szempontjából is, úgy mint gyorsító- és céltárgy-technológia, valamint a vékonyréteg aktiváció (TLA) technika alkalmazásával végzett kopásvizsgálat számára.

Az általunk mért új kísérleti adatokat összehasonlítottuk a kritikai elemzésnek alávetett és értékelt korábbi kísérleti eredményekkel, valamint az ALICE-IPPE, EMPIRE-II és TALYS programokkal kapott modellszámítások eredményeivel. A számítások eredményei csak mérsékelt egyezést mutatnak a kísérleti adatokkal. Ugyanakkor az összehasonlításból az is kiderült, hogy a kísérleti adatok még mindig ellentmondóak. A megbízható kísérleti adatok pedig nagyon fontosak a magreakció elmélet fejlesztésében és a programok javításában.

A 99mTc gyorsítóval való előállításához - a reaktorral előállított 99Mo-99mTc generátor kiváltására - számos tényezőt kell figyelembe venni, úgy mint az alkalmazott magreakció hozamát, a kiválasztott energia tartományt, a céltárgy dúsításának fokát, a termék radioizotóp szennyezettségi fokát, a szükséges gyorsító típusát, a gazdaságosságot, a 99mTc elosztását és a gyógyszerészeti követelményeket, stb. A jelen tanulmányunk igazolja, hogy az orvosi szempontból fontos 99mTc/99Mo pár alternatív előállítása közepes energiájú töltött részecske gyorsító berendezések segítségével lehetséges.

2012. április 13.
Quantum Nonlocality Does Not Imply Entanglement Distillability

Phys. Rev. Lett. 108, 030403 (2012)
Vértesi Tamás, Nicolas Brunner

2012. március 14.
Identification and chemical characterization of particulate matter from wave soldering processes at a printed circuit board manufacturing company

Journal of Hazardous Materials 203 (2012) 308-316.
Z. Szoboszlai1, Zs. Kertész1, Z. Szikszai1, A. Angyal1, E. Furu1, Zs. Török1, L. Daróczi2