2012. június 12.

Physical Review D 85 (2012)5:4015(5)

Top quark pair production in association with a Z-boson at next-to-leading-order accuracy

(Top kvarkpár és Z bozon hadroprodukciója a perturbációszámítás első két rendjében)

Á. Kardos1,2, Z. Trócsányi1,2, C.G. Papadopoulos3

1 Institute of Physics, University of Debrecen, H-4010 Debrecen, P.O. Box 105, Hungary
2 Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences (Atomki), Debrecen, Hungary
3 NCSR Demokritos, Institute of Nuclear Physics, Athens, Greece

A nagyenergiás részecskefizikában a hatáskeresztmetszeteket és megfigyelhető mennyiségeket a vizsgált elmélet csatolási állandója szerinti sorfejtésben szokás megadni. Így beszélhetünk vezető rendű (Leading-Order, LO) vezető utáni rendű (Next-to-Leading-Order, NLO), stb. számolásokról, amelyek a perturbációs sorfejtés első, ill. első két tagját tartalmazzák. Az NLO pontosságú számításokat a számolás során megjelenő egy-hurok amplitúdók nehezítik, amelyek analitikus szerkezete nagyon bonyolulttá válik, ha a szórási folyamatban résztvevő részecskék száma nő. A közelmúltban lehetővé vált ezen járulékok numerikus számítása, amivel megnyílt az út olyan folyamatok vizsgálata előtt, amelyeket eddig a számolás bonyolultsága nem tett lehetővé.

Az egyik ilyen folyamat a t-kvarkpár és egy Z-bozon keletkezése hadronütközésekben (proton-proton ütközés az LHC-nál, és proton-antiproton ütközés a TeVatronnál). Bár ehhez a folyamathoz elsőként már 2008-ban közölték a sugárzási korrekció számítását, abban a munkában meglehetősen kevés eredményt közöltek, csupán a Z-bozon nyalábirányra merőleges lendület eloszlását számolták ki. Munkánkban sok más eloszlást közöltünk, amelyek a vizsgált folyamat lényegesen részletesebb megértését teszik lehetővé. Kimutattuk továbbá az első munkában található pontatlanságot is.

Ez a munka egy nagyobb lélegzetvételű kutatás része, amelyben nagy pontosságú elméleti jóslatokat adunk t-kvarkpár és skalár, vagy mértékbozonok keletkezésére hadronütközések során. Két szabad hozzáférésű program (a POWHEG-BOX és a HELAC-NLO) felhasználásával kifejlesztettük a PowHel-nek nevezett programcsomagot. E program lehetővé teszi NLO QCD számolások illesztését partonzápor Monte Carlo programokhoz, amelyekkel olyan valósághű teljes események szimulálhatók, mint amelyeket a detektorokban látunk. Az illesztés a POWHEG módszer szerint történik, melynek numerikus megvalósítását a POWHEG-BOX program végzi, mely minden szükséges fizikai mennyiséget a HELAC-NLO programból nyer. E kutatáson belül már elméleti jóslatokat közöltünk t-kvarkpár keletkezésére (i) hadronsugár, (ii) Higgs-részecske, (iii) pszeudoskalár Higgs-részecske, (iv) Z-részecske társaságában. További folyamatok szimulálása folyamatban van. Eredményeinket már használják a TeVatron és az LHC kísérletei.

2012. május 29.
Investigation of activation cross-sections of proton induced nuclear reactions on natMo up to 40 MeV: New data and evaluation

Nucl. Instr. and Meth. B 280 (2012) 45-73
F. Tárkányi, F. Ditrói, A. Hermanne, S. Takács, A.V. Ignatyuk

2012. április 13.
Quantum Nonlocality Does Not Imply Entanglement Distillability

Phys. Rev. Lett. 108, 030403 (2012)
Vértesi Tamás, Nicolas Brunner

2012. március 14.
Identification and chemical characterization of particulate matter from wave soldering processes at a printed circuit board manufacturing company

Journal of Hazardous Materials 203 (2012) 308-316.
Z. Szoboszlai1, Zs. Kertész1, Z. Szikszai1, A. Angyal1, E. Furu1, Zs. Török1, L. Daróczi2