2012. augusztus 15.

X-Ray Spectrometry 41 (2012) 128

A critical analysis of the experimental L-shell Coster-Kronig and fluorescence yields data

(A kísérleti L-héj Coster-Kronig és fluoreszcencia hozamok kritikai elemzése)

T. Papp

Institute of Nuclear Research of the Hungarian Academy of Sciences (MTA Atomki), Debrecen, Hungary

Ez év januárjától az aranytárgyak minősítésénél már pontosan meg kell adni az összetételt, nem elég az ékszerek aranytaralmát karátban megadni. Széleskörűen használják ilyen minősítési célra a röntgenfluorescencia analízist. Röntgensugárzással közölnek energiát az atomi belső héjak elektronjaival, amelyek elhagyják az atomot, az atom ionizálódik. Külső héjak elektronjai töltik be a belső héj elektronhiányát, az energiakülönbséget pedig elektronok és röntgen fotonok viszik el. A röntgen fotonok energiája minden atomra jól meghatározott érték, ez alapján határozzák meg, hogy milyen atomok vannak a vizsgált anyagban. Ahhoz, hogy meghatározzuk, hogy hány atom van az anyagban, szükséges tudni, hogy milyen arányban keletkezik elektron és röntgensugárzás.

A fluoreszcencia hozam az elektronhiányt betöltő elektronátmenet során keletkező elektronok és röntgen fotonok arányát adja meg. Ha egy atomi héj több alhéjjal rendelkezik, akkor a héj alhéjai közötti elektronsugárzással járó átmeneteket Coster-Kronig átmenetnek nevezik. Viszonylag nem sok ilyen átmenet van, és ezek átmeneti valószínűségének arányai alapvető atomi paraméterek, ezért azt várnánk, hogy jól ismertek. Fontosak többek között a sugárzást érzéklő detektoroknál és a sugárbiológiában is. Továbbá használják a magfizikában, az atommagok néhány bomlási paraméterének meghatározásánál. Közvetlenül ezeket a paramétereket használják a röntgensugárzás detektálásán alapuló kvantitatív analitikai technikák (a módszert úgy is nevezik, hogy a fundamentális paraméterek módszere). A RoHS (Restriction of Hazardous Substances) előírásokat néhány éve a világ minden országa elfogadta, és az előírásoknak való megfelelést is röntgenfluoreszcenciával ellenőrzik.

Valójában Manfred O. Krause táblázatait használják, amely látnoki módon, néhány pontatlan adat birtokában lett extrapolálva. Ez állt rendelkezésre, és Krause kíváló munkáját bizonyítja, hogy táblázatát ötven évig lehetett használni az alapkutatásokban . Mi évtizedeken át résztvettünk ilyen paraméterek méréseiben, de célunk nem egy újabb cikk írása volt, hanem szükségünk volt ezekre az adatokra. Ezért az ismert mérési módszerek mindegyikével határoztunk meg ilyen paramétereket. A fenti munkában kritikai analízist fogalmaztunk meg, és mindegyik módszernél felhívtuk a figyelmet az eddig elhanyagolt szisztematikus hibákra. Azért választottuk az L-héjat, mert itt három alhéj van, és a paraméterek között összefüggések állnak fenn. Egy példán bemutattuk, hogy a paraméterek az elemi aritmetikának sem tesznek eleget. A K-héjnál sem jobb a helyzet. Az elmúlt tíz évben végzett mérések 100%-nál jobban eltérnek, míg minden egyes mérés pár százalék pontosságú.

A fenti munkában ezen túlmenően egy sokkal súlyosabb problémát próbáltunk bemutatni. Véleményünk szerint a fizikai paraméterek értékét nem közvéleménykutatással kellene meghatározni. A tipikus eljárás, amit a táblázat készítői követnek, az, hogy kiszámolják az átlagot, az átlag hibáját, és ezt tekintik a fizikai paraméter értékének. Mi annak a véleményünknek az elfogadásáért küzdöttünk, hogy ha hasonló etikai szinten álló kutatók, hasonló módszerekkel végzik a mérést, akkor a fenti módszer megadja hogy a következő mérésnek mi lesz a várható eredménye. Ez a módszer azonban nem adja meg, hogy mi a fizikai paraméter értéke. E helyett kritikailag elemezni kell minden egyes adatot, ellenőrizni kell, hogy a szisztematikus hibát elég körültekintően vették-e figyelembe. A helyzet még ennél is rosszabb, mert a kritikai elemzés helyett a táblázatkészítők kiragadnak egy elméleti adatsort, és az elméleti adatsorhoz képest több mint 5%-al eltérő kísérleti adatokat eldobják, a megmaradó adatok átlagát adják meg és annak a hibája pedig már tipikusan csak néhány százalék. Ezzel a javítás, fejlődés lehetőségét is kizárják, mivel egy újabb, pontosabb mérés várhatóan 5%-nál jobban eltér és így eldobják. Bemutattuk a kérdéskört, hogy vajon tudja-e az elmélet vezette kísérleti adat tesztelni az elméletet?

Ilyen kritikai cikk elfogadásának nem láttuk sok esélyét, felkészültünk egy hosszabb küzdelemre, annak tudatában, hogy van hátszelünk, nevezetesen, hogy az arany ára az utóbbi néhány évben visszatért a szokásos szintre, és ez ki fogja követelni a pontosabb adatok meghatározását. Meglepő módon a kéziratot símán elfogadták.

2012. július 3.
Transmission resonance spectroscopy in the third minimum of 232Pa

Physical Review C 85 (2012) 054306
L. Csige, M. Csatlós, T. Faestermann, J. Gulyás, D. Habs, R. Hertenberger, M. Hunyadi, A. Krasznahorkay, H.J. Maier, P.G. Thirolf, H.F Wirth

2012. június 12.
Top quark pair production in association with a Z-boson at next-to-leading-order accuracy

Physical Review D 85 (2012)5:4015(5)
Á. Kardos, Z. Trócsányi, C.G. Papadopoulos

2012. május 29.
Investigation of activation cross-sections of proton induced nuclear reactions on natMo up to 40 MeV: New data and evaluation

Nucl. Instr. and Meth. B 280 (2012) 45-73
F. Tárkányi, F. Ditrói, A. Hermanne, S. Takács, A.V. Ignatyuk

2012. április 13.
Quantum Nonlocality Does Not Imply Entanglement Distillability

Phys. Rev. Lett. 108, 030403 (2012)
Vértesi Tamás, Nicolas Brunner

2012. március 14.
Identification and chemical characterization of particulate matter from wave soldering processes at a printed circuit board manufacturing company

Journal of Hazardous Materials 203 (2012) 308-316.
Z. Szoboszlai1, Zs. Kertész1, Z. Szikszai1, A. Angyal1, E. Furu1, Zs. Török1, L. Daróczi2